با شروع به کار پردیس‌های سینمایی با چند سالن و پخش همزمان چند فیلم، عادت سینما رفتن تماشاگر ایرانی و شاید بهتر باشد بگوییم تماشاگر تهرانی عوض شد. چون در شرایطی که بسیاری از شهرها حتی یک سالن سینما ندارند، ‌ نبود یا کمبود پردیس سینمایی در شهرهای دیگر طبیعی است.

پدردیس سینمایی شهرک

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ تماشاگران پردیس‌ها در محیط بهتر و در سالن‌های تازه‌ساز و روی صندلی‌های مناسب‌تر فیلم می دیدند. ضمن این که می توانستند قبل یا بعد از دیدن فیلم در کافه‌های پردیس بنشینند یا در کتابفروشی آن گشتی بزنند. (بگذریم از این که بعضی از این پردیس‌ها اصولا یک مرکز خرید هستند با یک یا چند سالن سینما که تماشاگر اصلا شاید به قصد خرید به آنجا آمده باشد و مخاطب سینما نباشد.) به هرحال این‌ها تمام امکاناتی نیستند که پردیس‌های سینمایی در اختیار مخاطبانشان می گذارند.

در برخی پردیس‌ها این امکان وجود دارد که به طور گروهی یک سالن را در اختیار گرفت و فیلم را تماشا کرد. این کار اولین بار است که در ایران اتفاق می افتد و طی آن تماشاگر می تواند با اجاره یکی از سالن‌های سینما با مبلغ حدودی ۴ میلیون تومان، با دوستان و آشنایشان به دیدن یک فیلم در یک سینما بنشینند بدون این که شخص بیگانه‌ای در جمع آنها حاضر باشد. از طرف دیگر این پردیس‌ها این امکان را در اختیار تماشاگران می‌گذارند که بتوانند با اجاره سالن، فیلم‌های خانوادگی‌شان را با حضور دوستان و اطرافیان و فامیل روی پرده نمایش دهند. به عنوان نمونه تازه عروس و داماد می توانند با رزرو کامل یک سالن، ‌ فامیل‌ها و دوستانشان را دعوت کنند و یک بار فیلم عروسی‌شان را با بقیه تماشا کنند. از این جالب‌تر انجام سورپرایز تولد در این سالن‌هاست. ماجرا این است که شما می توانید برای تولد دوست و آشنایتان، تصاویر و فیلم‌هایی از او را به موسسه‌هایی که این کار را انجام می دهند، ‌ بدهید و آنها با استفاده از این تصاویر کلیپی می‌سازند و آن را میان صحنه‌های فیلمی که در حال پخش است می‌گذراند و با هماهنگی شما در روز تولدش که با او به سینما آمده‌اید، نمایش می‌دهند و او را غافلگیر می‌کنند. البته تماشاگران آن سئانس از فیلم هم طبیعتا تمام دوستان و اطرافیان شما هستند که با هماهنگی شما و بی اطلاع از صاحب تولد، به سالن آمده‌اند. موسسه‌های مختلفی هستند که از طریق سایت این کار را انجام می دهند و حتی اجرای موسیقی و تهیه کیک و فیلمبرداری از لحظه غافلگیری را هم در برنامه‌شان دارند.

برای مراسم غافلگیری تولد و  تماشای فیلم عروسی سالن سینما اجاره می‌کنند

امیرپدرام علیزاده مالک پردیس سینمایی شهرک در شهرک غرب

به نفع سینمادار است که سالنش خالی نماند

در دوران کرونا که سینماها در رکود و تعطیلی بودند، این کار را انجام می‌دادیم. کار جدیدی متداول شده بود به اسم سورپرایز تولد که در بعضی از سینماها صورت می گرفت و ما هم انجام می دادیم. ولی الان که سینماها که رونق دارند، اصلا فرصت این کار وجود ندارد. مگر در بعضی از پردیس‌ها که سالن کوچک دارند. سالن‌های سینما با حجم بالای سرمایه‌گذاری که برایشان انجام می شود، اگر خالی نمانند به نفع مالک و سرمایه‌گذار است. در زمان کرونا به دلیل این که فیلمی اکران نمی‌شد من به عنوان مالک مجبور بودم به هر شکلی هزینه‌هایم را جبران کنم. ولی الان فیلم‌هایی روی پرده هستند که فروش دارند و برای من جذابیت ندارد که سالنم را به شکل گروهی به عده‌ای اجاره دهم یا سورپرایز تولد برگزار کنم. ضمن این که قیمت بلیت در آن زمان ۲۰ هزار تومان بود که ۱۰ هزار تومانش سهم من سینمادار بود. الان بلیت ۸۰ هزار تومان است. بنابراین برایم جالب نیست برای ۳ یا ۴ میلیون تومان در سالن صدنفره سورپرایز تولد و اکران گروهی بگذارم. ما هیچ وقت فیلم عروسی و فیلم خانوادگی در سینما پخش نکرده‌ایم، ولی بعضی از سینماها همین الان هم انجام می دهند.

برای مراسم غافلگیری تولد و  تماشای فیلم عروسی سالن سینما اجاره می‌کنند

علی شلتوکی، ‌ مالک پردیس هروی سنتر

این کار به سالن‌های سینما رونق می‌دهد

ما در سینمای خودمان به جز فعالیت‌های معمول فقط اکران‌های اختصاصی محدود برای تهیه‌کننده‌هایی داریم که می خواهند یک سئانس فیلمشان را برای بازیگران اکران کنند که با مجوز ارشاد هم صورت می‌گیرد. اکران فیلم اختصاصی و گروهی هم داریم. اما چندان از آن استقبال نشده است. چون هزینه‌اش بالاست. یعنی برای افراد صرف نمی‌کند که تمام صندلی‌های یک سالن ۶۵ نفره را با ۵ یا ۶ میلیون خریداری کنند. بنابراین ترجیح می دهند ده یا بیست تا بلیت برای گروهشان خریداری کنند، ولی کل سالن را دربست در اختیار نگیرند. در مورد فیلم‌های خانوادگی هم این کار را نکرده‌ایم. هرچند به نظرم اما این اکران‌های اختصاصی و سورپرایزهای تولد تبعات منفی ندارند. این که یک جشن نیم ساعتی سورپرایزی در سینما گرفته شود، یا اکران خصوصی خانوادگی، باعث رونق سینماها می شود. در میان این مشکلاتی که گریبانگیر سینمادارهاست مثل فروش پایین بعضی از فیلم‌ها، ‌این طور فعالیت‌ها بد نیست. باعث می‌شود بخشی از مخارج سینما تأمین شود و به نظرم آسیب‌زا نیست.

اتفاقی نوپا که به گذر زمان نیاز دارد

به هر حال این شکل فعالیت سینماها که چندان هم رو نیست، مدت کمی است که راه افتاده و مثل هر پدیده تازه دیگری زمان می برد تا مزایا و آسیب‌هایش مشخص شود. همینطور مثل هر اتفاق نوپای دیگری مخالفان و موافقانی دارد و باید زمان بگذرد تا واکنش ها شکل بگیرد. اما آنچه مشخص است این است که حرکتی مثل غافلگیر کردن شخصی که تولدش است حین دیدن فیلم در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلم‌هایش را در شبکه های اجتماعی دیده‌ایم. با توجه به این که این کار مزاحمتی برای کسی ایجاد نمی کند و به نظر می رسد ضربه فرهنگی هم محسوب نمی‌شود، ‌ نمی‌تواند اثر مخربی داشته باشد.

کد خبر 859028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha